(Du er ikke pålogget) 
 

Tilskudd til hurtigladestasjoner for elbiler i Buskerud 2019

 

Buskerud fylkeskommune gir tilskudd til etablering av hurtigladestasjoner for elbiler i Buskerud. Den overordnede målsetningen for utlysningene er å utvide hurtigladeinfrastrukturen i fylket, og med dette bidra til økt bruk av elbiler og andre elektriske kjøretøy. Dette bidrar til reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren i samsvar med klimamål for Buskerud.

For å realisere dette, tilbyr vi investeringsstøtte til etablering av offentlig tilgjengelige hurtigladestasjoner hvor en ikke kan forvente etablering uten slik støtte.

Fylkeskommunen støtter etablering av ladestasjoner med følgende utlysning:

  1. Offentlig tilgjengelig hurtigladeinfrastruktur i region- og kommunesentre, og til andre mer frittliggende lokasjoner, turist- og reiselivsdestinasjoner, o.a., - der en ser at slik tilrettelegging kan ha betydning for besøk/besøksvekst og utvikling av tilbudene.

  2. Det gis ikke støtte til utbygging som er omfattet av *) Enovas støtte til nasjonale transportkorridorer, eller fylkeskommunens pågående etablering av hurtiglade-korridor langs fv. 40 i Buskerud mellom Geilo og Hvittingfoss.


Hva vil vi prioritere?

  • Utbygging på steder som i dag ikke har hurtigladeinfrastrutur.

  • Steder som ikke er omfattet av *) Enovas støtte til nasjonale transportkorridorer, eller fylkeskommunens etablering av hurtigladekorridor langs fv. 40 i Buskerud mellom Geilo og Hvittingfoss.

  • Ladestasjoner som svarer til standardene beskrevet i EU sin **) Clean Power for transport-pakke og kan brukes av eksisterende og kommende elektriske kjøretøy.

*)   Enova er et statsforetak som skal drive frem miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon, samt bidra til utvikling av energi- og klimateknologi.          

**) Europakommisjonen presenterte den 24.01.2013 en strategi for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff i transportsektoren - Clean Power for Transport Package.

 

Tildelingskriterium

Den søkeren som oppfyller kravene, leverer et godt løsningsforslag med en god fremdriftsplan, og søker om den laveste tilskuddssummen, - vil kunne kvalifisere for tilskudd/støtte.

Kriteriene rangeres i denne rekkefølgen;

  1. Oppfylt krav spesifisert i utlysningen

  2. Godt løsningsforslag m/ fremdriftsplan

  3. Laveste tilskuddssum


Hvem kan søke?

Søkere må være registrert i norsk foretaksregister. Søkere kan samarbeide med kommuner, ladeoperatører, eiendomsforvaltere, handels- og servicebedrifter, kraftselskap, o.a.

 

Frister

Løpende

Søknad sendes gjennom Regionalforvaltning.no.
Spørsmål og svar til utlysningen vil bli publisert på programmets side i Regionalforvaltning.no

 

Vilkår for stønad og utbetaling

Fylkeskommunen kan dekke opptil 100 % av godkjente investeringskostnader, avgrenset oppover til totalt 250 000 NOK pr. hurtigladestasjon. Driftskostnader blir ikke dekket.

Fylkeskommunen gir investeringsstøtte til prosjekt som er avhengig av støtte for å bli realisert. Vi støtter ikke prosjekter som allerede er vedtatt gjennomført eller igangsatt. Det er derfor viktig å sende inn søknaden før investeringsbeslutningen er tatt. Kostnader fra før søknadstidspunktet blir ikke støttet.

Støtten blir utbetalt etter nærmere avtale.

Tekniske krav til ladestasjoner

Hurtigladestasjonen skal omfatte ladepunkt med følgjene 3 standarder:

•     Ladepunkt for AC-lading med minimum 22 kW effekt som oppfyller standardene NEK EN 61851-1:2011 og NEK EN 61851-22:2002.

•    Ladepunkt for DC CHAdeMO med minimum 50 kW effekt, basert på protokoll 1.0 eller nyere og som oppfyller standarden IEC 61851-23:2014.

•    Ladepunkt for DC Combo med minimum 50 kW effekt som oppfyller standarden NEK EN 61851-23:2014 og NEK EN 61851-24:2014.

 

Det skal være mulig å lade samtidig fra minst ett DC og ett AC ladepunkt, og punktene kan plasseres samlet eller i flere ladere på stedet. Ladere må kunne brukes under alle klimatiske forhold på stedet. Det skal være tilstrekkelig belysning og vern for vær og vind rundt laderen, slik at tilkobling kan skje tørt og trygt.

Laderne skal også være tilgjengelige for ikke-abonnenter og må derfor tilby allment tilgjengelige betalingsløsninger som kontanter, bankkort eller mobiltelefon. Betalingsløsningene skal være tilgjengelige både for norske og utenlandske kort og telefonabonnenter.

  

Krav til søknad

Søknaden skal inneholde nødvendig informasjon for at fylkeskommunen skal kunne vurdere om kravene er oppfylt. Søknaden skal inneholde:

  • Beskrivelse av plassering/lokalisering av ladestasjonen 

  • Fremdriftsplan med dato for ferdigstillelse av stasjonen 

  • Teknisk beskrivelse av hurtiglader med tilhørende system 

  • Investeringskostnader

Investeringskostnader skal spesifiseres i følgende poster:

  • Prosjekteringskostnader
  • Kjøp og montering av utstyr til ladepunkter
  • Kommunikasjons- og betalingsløsninger
  • Kabelfremføring og oppgradering eller etablering av nødvendig transformator
  • Skilting og oppmerking, nødvendig vern mot påkjørsel, vann og vind
  • Prosjektoppfølging/byggeledelse

Kun kostnader fra etter søknadstidspunktet kan inngå i kostnadspostene.

 

Rettslig grunnlag

Fylkeskommunen kan utbetale bagatellmessig støtte til ett foretak på til sammen 200.000 euro, tilsvarende 1 954 960 NOK, over en periode på de 3 siste regnskapsårene (2017, 2018,2019). Tilskuddsmottaker må derfor i søknaden opplyse om eventuelt mottatt bagatellmessig tilskudd til ladeinfrastruktur i inneværende og de to siste regnskapsårene.

For spørsmål, kontakt Buskerud fylkeskommune v/næringsrådgiver Bård Strige Øyen, tlf 32 80 88 50, epost: bard-strige.oyen@bfk.no

 


 

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen