(Du er ikke pålogget) 
 

Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter mai 2021 Færder kommune

Sammendrag:

Stortinget vedtok i april å bevilge penger til kommunene slik at de kan kompensere lokale virksomheter som er rammet av nasjonale eller lokale smitteverntiltak. Færder kommune har mottatt 1,3 millioner kroner til fordeling - dette er den andre potten med penger som Færder har mottatt. Fordelingen gjøres administrativt etter kriteriene som formannskapet har vedtatt. Klagebehandlingen blir ivaretatt gjennom behandling i klagenemnda og endelig fordeling av tilskuddet rapporteres til formannskapet.

Søknadsfrist 31/5 2021

Søknadskriterier: ref. vedtak  i formannskapssak nr. 063/21 av 5. mai 2021.

1. Det lyses ut statstilskudd på 1 321 000 kroner til lokale virksomheter som er blitt rammet av nasjonale eller lokale smitteverntiltak i pandemien.

2. Ordningen administreres etter følgende søknads- og tildelingskriterier:

a) Midlene brukes på tiltak for lokale virksomheter som er rammet av smitteverntiltak og/eller nedstengning.

b) I tillegg til støtte til virksomheter som er spesielt rammet av smitteverntiltakene som reiselivs-, arrangements- og serveringsnæringene samt handelsvirksomheter er det også mulig å søke på midler for virksomheter som av ulike årsaker har falt utenfor tidligere kompensasjonsordninger.

Dette er ulike former for servicevirksomheter herunder private fritidstilbud som treningssentre mm.

De som tidligere ikke har søkt eller mottatt støtte i de 2 foregående tildelingsrundene vil bli prioritert i dette tilskuddet.

Foreninger og ideelle organisasjoner kan ikke søke på denne støtteordningen.

Ordningen begrenses til bedrifter der hoveddelen av driften er lokalisert i Færder kommune.

c) Omsetningsfall i perioden 1. april 2020 - 31. mars 2021 målt mot 1. april 2019 – 31. mars 2020 minus tidligere tildelt støtte som er pliktig å rapportere til Regionalforvaltning.no gir grunnlag forutdeling av tilskudd.

Nystartede bedrifter og virksomheter som ikke kan vise til historiske omsetningstall er pliktet til å legge ved et budsjett for perioden 1. april 2020 – 31. mars 2021. Budsjettet skal verifiseres av regnskapsfører.

Virksomheter som er under avvikling, insolvente, under konkursbegjæring eller lignende, vil ikke motta støtte.

d) Konserntilknyttede bedrifter og virksomheter kan søke, men her skal det redegjøres for hvordan midlene skal anvendes lokalt.

e) Søker må dokumentere riktig håndtering av skatter og avgifter på søknadstidspunktet.

3. Formannskapet orienteres om tildeling av tilskuddet.

4. Dersom Færder kommune tildeles midler fra de 500 mill kroner som ennå ikke er fordelt, gis kommunedirektøren fullmakt til å fordele midlene etter de samme kriteriene, men med mulighet til å endre periode avhengig av når tid midlene blir tilført kommunen.

Hvem kan søke?:

Ref. søknadskriterier og vedtak punkt 2b:

  1. I tillegg til støtte til virksomheter som er spesielt rammet av smitteverntiltakene som reiselivs-, arrangements- og serveringsnæringene samt handelsvirksomheter er det også mulig å søke på midler for virksomheter som av ulike årsaker har falt utenfor tidligere kompensasjonsordninger.
    • Dette er ulike former for servicevirksomheter herunder private fritidstilbud som treningssentre mm.
    • De som tidligere ikke har søkt eller mottatt støtte i de 2 foregående tildelingsrundene vil bli prioritert i dette tilskuddet.
  2. Foreninger og ideelle organisasjoner kan ikke søke på denne støtteordningen.
  3. Ordningen begrenses til bedrifter der hoveddelen av driften er lokalisert i Færder kommune.
  4. Virksomheter som er under avvikling, insolvente, under konkursbehandling eller lignende, vil ikke motta støtte.

Hvordan søke:

Søkere skal benytte søknadsskjema fra Regionalforvaltning.no  (Kommunal kompensasjonsordning til lokale virksomheter mai 2021 Færder kommune).  Tildelingen skjer administrativt som et enkeltvedtak med klageadgang som behandles i henhold til forvaltningsloven.

Utfylling av søknaden

Informasjon om økonomi:

NB! Søknadsskjemaet er et standard søknadsskjema utarbeidet av Kommunal- og Moderniseringsdepartementet og som ikke er tilpasset hver kommune. Overskrifter og tekst vil derfor ikke være 100% selvforklarende. Les nedenforstående nøye slik at dere får fylt ut rett og saksbehandlingen kan gå så raskt som mulig.

Beløpene for omsetning oppgis i de to kolonnene i skjemaet, gjør slik:

Oppgi omsetning for 1. april 2019 - 31. mars 2020 i kolonne 1 (periode 1)

Oppgi omsetning for 1. april 2020 - 31. mars 2021 i kolonne 2 (periode 2)

Der står det i utgangspunktet 2021 og 2022 over kolonnene, men dette kan endres ved å klikke på knappen til høyre over tabellen og velge 2019. Det er kolonnen som er viktig, og ikke hvilket år som står over.

Klikk "oppdater sum" for at beløpet i kolonne 2 skal registreres.

OBS ! Det regnes ut en sum. Denne skal dere se bort fra.

Nystartede bedrifter:

Nystartede bedrifter og virksomheter som ikke kan vise til historiske omsetningstall i deler av periodene som er angitt over, er pliktet til å legge ved budsjett der det ikke finnes omsetningstall og regnskapstall etter oppstart. Budsjettet skal verifiseres av regnskapsfører.

Det betyr at:

Budsjettet basert på et tenkt normalår kan erstatte periode uten historiske omsetningstall.

Dersom man har startet opp «midt i» periode 1,  kan man levere regnskap for den perioden man har historiske tall for og budsjett basert på tenkt normalår for resten av perioden. For periode 2 bruker man da regnskapstall. Budsjett + regnskap periode 1 i kolonne 1 i skjemaet og regnskapstall for periode 2 i kolonne 2.

Dersom man har startet bedriften «midt i» periode 2 og ikke har noen tall for periode 1 i det hele tatt, kan man levere budsjett basert på tenkt normalår for hele periode 2 og regnskap for hele periode 2. Budsjettet legges da inn i kolonne 1 i søknadsskjemaet og regnskapet i kolonne 2.

Offentlig støtte:

Søker må i søknadsskjema oppgi all støtte de har mottatt også ev. støtte fra Færder kommune.

Det er viktig at navn på ordning er presist og at alle beløp er oppgitt. Sjekk tilsagnsbrevet deres og bruk samme navn på ordningene slik det fremstår i tilsagnsbrevet.

Husk også å presisere hvilken periode støtten gjelder for.

Husk å skille mellom bagatellmessig støtte og annen støtte. Bagatellmessig støtte har eget felt i søknadsskjemaet.

Konsern

Bedrifter som er en del av konsern MÅ rapportere inn bagatellmessig støtte tildelt på konsernnivå og ikke bare for den lokale virksomheten.

Vi har fått spørsmål om hva bagatellmessig støtte er. Den har et masimalt tak over de siste 3 år på 200.000 Euro. Dere kan lese mer om bagatellmessig støtte her: https://www.regjeringen.no/no/tema/naringsliv/konkurransepolitikk/regler-om-offentlig-stotte-listeside/bagatellmessig-stotte/id2412660/

Beskrivelse av feltene i søknaden:

Har dere søkt andre offentlig instanser om tilskudd til prosjektet/tiltaket?

-Her fyller dere ut hvilke ordninger dere har søkt, om de er innvilget eller ei og hvilke beløp det dreier seg om

Har du mottatt bagatellmessig støtte de tre siste regnskapsårene?

Her fyller dere ut den støtten dere har fått siste 3 år under ordningen om bagatellmessig støtte.

Dersom dere har fått avslag tidligere, gjengi kort begrunnelse for avslaget?

Her må dere gjengi årsaken til avslåtte søknader slik de er oppgitt i avslagsbrevet

 

Obligatoriske vedlegg:

Alle søkere må legge ved følgende vedlegg:

Beskrivelse av hvordan de er rammet av nasjonale og lokale smitteverntiltak.

1.Fortell hvordan dette har påvirket bedriften, hvilke tiltak har man gjort, og annen relevant informasjon som belyser bedriftens situasjon. Opplysningene skal ikke beskrive situasjonen dere står i pr. dags dato, men relatere seg til den tidsperioden støtteordningen gjelder for (1. april 2020 – 31 mars 2021).

2. Beskrivelse av hvordan dere vil bruke pengene dersom dere får tildelt midler og hvordan det vil påvirke nåværende og fremtidige arbeidsplasser.

3. Skatteattest (Attest for skatt og merverdiavgift), datert 7. mai 2021 eller senere

4. Avtale om utsettelse av betaling av skatter og avgifter. Legg ved dine avtaler om utsatt betaling av skatter og avgifter

5. Nystartede bedrifter og de som ikke kan vise til historiske omsetningstall må legge ved  budsjett som er verifisert (Stemplet og signert) av regnskapsfører.

6. Egenerklæring. Viser til den politiske sakens vedtak, punkt 2c:  «Virksomheter som  er under avvikling, insolvente, under konkursbegjæring eller lignende, vil ikke motta støtte.» Egenerklæringen må bekrefte at dere ikke rammes av dette punktet i vedtaket.                                             

 

Søknadsfrist: 31/5 2021

 

Mer informasjon:

Søkere må kunne dokumentere opplysninger gitt i søknaden på forespørsel.

Rapportering

Bedrifter som mottar tilskudd skal senest to måneder etter utbetaling sende en rapport til Færder kommune om hvordan midlene er anvendt. Rapporten skal verifiseres av regnskapsfører/revisor.

Rapporten sendes til postmottak@faerder.kommune.no og merkes med «Kompensasjonsordning lokalt næringsliv»

Utbetalt støtte som ikke er benyttet iht. tildelingskriteriene, kan bli krevd tilbakebetalt.

VIKTIG INFORMASJON

Vi oppfordrer til å lese godt gjennom utlysningsteksten og tildelingskriteriene.

Manglende vedlegg, eller manglende opplysninger i søknaden vil alene være grunn for avslag. Dersom det er spørsmål rundt utfylling av søknaden, ta kontakt.

Dersom en bedrift har flere forretningsområder så er det kun områdene som er definert som målgruppe i ordningen, tas med i søknaden. Tall for omsetning rapporteres for de aktuelle delene av driften.

Riktig håndtering av skatter og avgifter på søknadstidspunktet:

  • Dette betyr at man må sende inn et skatteattest (Attest for skatt og merverdiavgift). Se obligatoriske vedlegg.
  • Den får man hos skatteetaten og skal være datert 7/5 2021 eller senere.
  • Dersom den inneholder restanser må man dokumentere utsettelsesavtaler for hele beløpet uansett beløpets størrelse. Vi kan ikke ta i mot kopi av innbetalinger via nettbank e.l. som dokumentasjon på oppgjorte skatterestanser.
  • Vi presiserer at skatteattest uten restanser og ev. avtaler om utsettelse må være i orden på søknadstidspunktet. Ellers regnes søknaden som mangelfull og vil bli avslått.

 

Spørsmål kan rettes til:

Jonathan Hall, Færder kommune på jonathan.hall@faerder.kommune.no

 

 

Støtteordninger


Flere utvalg på støtteordninger
De siste ordningene innen