Tilskuddsordning
for utprøving av bygdevekstavtaler
Kommunal-
og distriktsdepartementet (KDD) lyser ut ytterligere 15 millioner kroner til utvidelse
av ordningen med bygdevekstavtaler, og åpner med dette for en ny pulje prosjekter
som kan prøve ut ordningen som nytt distriktspolitisk virkemiddel.
Det
er lagt opp til kommunene og staten er hovedparter i avtalene, men også andre
parter kan være aktuelle. Midlene skal benyttes til at kommunene kan tydeliggjøre
og spisse sine utfordringer og forberede forslag til innholdet i en eventuell
avtale med staten (fase 1 av prøveordningen). Dersom det inngås en avtale med
staten, vil deltakende kommuner kunne søke om midler til gjennomføring av
bygdevekstavtalene (fase 2 av ordningen). Tilskuddsordningen er en ordning som
vil gå over tre år, med forbehold om Stortingets årlige budsjettvedtak. Det er
opp til partene i den enkelte avtale om de ønsker å videreføre avtalen utover
denne rammen.
GNIST
er et innovasjonsprogram for nærings- og stedsutvikling som Design og
arkitektur Norge (DOGA) forvalter som en del av statens virkemidler for
innovasjon. Dersom søkerkommunene også har søkt deltakelse i
GNIST innovasjon, vil det blir rom for å se de to virkemidlene i
sammenheng.
Figur:
Oversikt over fasene i utprøving av ordningen
Søknadsfrist
for fase 1: 23. juni 2023. Søker skal bruke eget
søknadsskjema for bygdevekstavtaler på Kommunal- og distriktsdepartementets
søknadsportal regionalforvaltning.no
1.
Mål for ordningen med bygdevekstavtaler
Det
overordnede målet for bygdevekstavtalene er å bidra til bosetting, tilgang på
kompetent arbeidskraft og fremtidsrettet næringsutvikling i de minst sentrale
deler av Distrikts-Norge.
2.
Hvem kan søke?
Kommunene
som skal søke om tilskudd må:
- ha sentralitet 5 og/eller 6. Kommuner i
sentralitet 4 kan også delta ved et samarbeid med kommuner i sentralitet 5
og/eller 6.
- vise til dokumenterte utfordringer som
demografisk ubalanse, sårbarhet i næringsstruktur mv.
Målgruppen
for ordningen er de minst sentrale distriktskommunene. Departementet oppfordrer
til samarbeid mellom kommuner. Kommunene må ha en felles ambisjon om å ta tak i
felles utfordring(er) og muligheter, og med utgangspunkt i disse forplikte seg
gjennom en avtale med staten til å gjennomføre konkrete og målrettede tiltak
for å ta tak i/håndtere disse.
Departementet
oppfordrer fylkeskommuner og statsforvaltere til å bistå kommuner i eget fylke
med kommunenes søknader, for eksempel i form av mulighetssamtaler med
interesserte kommuner før søknaden sendes inn.
3.
Hva kan det søkes om støtte til?
Med
denne utlysningen kan det søkes om støtte til fase 1, som innebærer å:
- understøtte ulike deler av prosessen
før inngåelse av eventuell bygdevekstavtale
- oppdatere
kommuneplanens samfunnsdel ved behov, dersom det ikke foreligger
på søknadstidspunkt hos de deltakende kommunene
- utforme utkast til avtale
Midlene
kan for eksempel brukes til å dekke utredningsarbeid, prosess- eller
prosjektledelse, både i form av andeler lønnsutgifter for egne ansatte/
midlertidig ansatte og/eller som offentlige anskaffelser av ekstern bistand. Et
eksempel kan være kompetanse som kan bidra til å spisse utfordringer og
identifisere nye løsninger. Etter vurdering av søknadene vil departementet i
tilskuddsbrevet til kommunene bekrefte hvilke av de anførte utgiftene som kan
dekkes av tilskuddet.
Flere
av pilotene i pulje 1 benyttet tilskuddsordningen til å ansette en
prosjektleder for arbeidet med avtaleutkastet. Erfaring viser at dette kan være
et viktig grep for å sikre både kompetanse og fremdrift i arbeidet. Vi
anbefaler eventuelle søkere å vurdere dette, og samtidig gjøre de
forberedelsene som er mulige for at en eventuell prosjektleder kan tiltre så
snart innstillingen er avklart.
Med
denne utlysningen kan det søkes om inntil 2 millioner kroner til fase 1 for å
forberede avtaleutkast med staten. Midlene kan benyttes i 2023 og 2024.
Resultatet av fase 1 skal være utkast til hva kommunene ønsker å gjøre avtale
med staten om. Utkastet skal foreligge innen 30. oktober 2024.
4.
Begrensinger for tilskuddet
Det
kan ikke gis støtte til, uavhengig av fase:
- Ordinære driftskostnader i kommunen,
frikjøp av politiske ressurser, bedriftsutvikling, direkte støtte til
næringsvirksomhet og/eller private aktører.
- Kostnader i prosjektet som vil være å
betegne som statsstøtte etter EØS-reglene. Slike kostnader vil bli holdt
utenfor tilskuddsgrunnlaget.
5.
Krav til innhold i søknaden
Søknaden
skal inneholde:
- navn på hvilke kommuner som deltar i
et eventuelt samarbeid
- beskrivelse av konkrete utfordring(er)/flaskehalser
som kommunene ønsker å løse, jf. tildelingskriterier under punkt 8
- hvordan arbeidet er tenkt ledet og
organisert, og hvordan kommunene skal sikre framdrift i prosjektet – herunder
- en prosjektbeskrivelse for fase 1,
inkludert hvordan komme fram til et avtaleforslag
- oppgave- og arbeidsfordeling mellom prosjektleder
og øvrig organisering, med tilhørende milepælsplan
- dialog med aktuelle samarbeidspartnere
og milepæler
- budsjett for fase 1, fordelt på
aktiviteter og ev år
- en beskrivelse av kobling til aktuelle
regionale og kommunale planprosesser og øvrig utviklingsarbeid.
Erfaring fra pulje 1 (pilotkommunene)
viser at samtaler med aktuelle samarbeidspartnere forut for søknadsinnsendelse er en fordel. Dette
kan for eksempel bidra til å gjøre problemstillingene mer konkrete, og også
avdekke handlingsrommet. En innledende dialog med aktuelle samarbeidsaktører i
forkant av innsending av søknaden vil derfor telle positivt.
Søknaden må være
politisk forankret gjennom vedtak i kommunestyre i samtlige kommuner som deltar
i samarbeidet. Én kommune i samarbeidet skal stå som søker på vegne av
samarbeidet.
All skriftlig
korrespondanse med departementet er i utgangspunktet offentlig. Unntak fra
dette er hjemlet i offentlighetsloven. Søkere kan ikke kreve å få unntatt deler
av sin søknad fra offentlig innsyn. Departementet gjør denne vurderingen på et
selvstendig grunnlag ved en eventuell innsynsbegjæring.
6.
Forventninger til fase 1
Aktivitetene
i fase 1 skal bidra til å utarbeide forslag til avtale med staten.
Avtaleforslaget skal inneholde:
- en beskrivelse av tverrsektorielle
tema(er) på tvers av forvaltningsnivåer som kommunene ønsker å samarbeide
med staten om å løse,
- en begrunnelse for valg av tema, med
utgangspunkt i utviklingsmuligheter og utfordringer for aktuelle kommuner,
og hva kommunene ønsker å oppnå med dette (kortsiktige og langsiktige
gevinster),
- forslag til aktiviteter, kostnader,
aktører og ansvarsfordeling, mål og kriterier for måloppnåelse,
- en vurdering av hvordan avtalens mål
kan bidra til å nå det overordnede målet for ordningen med bygdevekstavtaler.
Erfaringene
fra arbeidet med forrige pulje viser at aktørene fra starten av prosessen vil
måtte prioritere hvilke muligheter de ønsker å forfølge i arbeidet med å
utforme en avtale. Det vil være en fordel å ha kommet så langt som mulig i
dette arbeidet allerede i søknaden, herunder undersøke hvilke muligheter som
finnes til å arbeide med utfordringen per i dag.
Kommuneplanens
samfunnsdel er et viktig dokument for arbeidet med avtalene. Kommunene må
forplikte seg til å oppdatere denne før avtaleinngåelse med staten. Det er kommunene
selv som vurderer behovet for å oppdatere samfunnsplanen. Her har
fylkeskommunen en viktig rolle som planfaglig veileder overfor kommunene.
I
utgangspunktet skal gjennomføringen av en eventuell avtale med staten skje
innenfor eksisterende økonomiske rammer. Det økonomiske handlingsrommet ligger
i hovedsak i å endre innretningen på eksisterende virkemidler ved å tilpasse
disse til kommunenes lokale forhold og muligheter. Dersom søknaden fører frem
til en avtale, er det likevel satt av noe midler til å medfinansiere tiltak
partene er enige om. Finansiering av konkrete tiltak i fase 2 må avgrenses fra
driftsfinansiering av kommunale tjenester og ansvarsområder, men kan inkludere
finansiering av personell dedikert til oppfølging av avtalen og
utviklingsoppgaver som inngår i avtalen.
7.
Hva skal legges ved søknaden (dokumentasjonskrav)?
I
vedlegg legges vedtak og saksutredning i kommunestyre fra samtlige kommuner i
samarbeidet som viser at søknaden er forankret politisk i alle kommuner. Det
skal også legges ved en milepælsplan for fase 1.
8.
Tildelingskriterier og omfanget av støtten
Departementet
vil vurdere søknadene basert på innsendt søknad, tilhørende dokumentasjon og
ev. annen offentlig tilgjengelig informasjon. Departementet vil i tillegg
innhente råd fra relevante aktører.
Søknadene
vil bli vurdert utfra sammenhengen mellom valgte tema, relevans for
deltakende kommuner og hvordan prosjektet bidrar til ordningens overordnede
mål. Ved vurdering av søknadene vil det bli lagt vekt på:
- organisering og framdrift i prosjektet,
- hvor stor betydning innsatsen kan ha
for bosetting, rekruttering av arbeidskraft og fremtidsrettet næringsutvikling,
- hvor viktig innsatsen vil være for den
generelle samfunnsutviklingen lokalt,
- hvor nærliggende resultatene kan være
i tid,
- gjennomføringsevne i
deltakerkommunene, og
- i hvilken grad søknaden adresserer
tverrsektorielle utfordringer.
Departementet
vil vurdere om aktivitetene det søkes om støtte til i fase 1 faller innenfor
rammen av utlysningen/ordningen, også jf. pkt. 3 Hva det kan søkes om
støtte til? og pkt. 4 Begrensinger for tilskuddet. Departementet
vil i sin vurdering av tilskuddsbeløpet for fase 1 legge vekt om beløpene det
søkes om støtte til står i forhold til aktivitetene og omfanget på prosjektet.
KDD
skal godkjenne aktivitet og budsjett for fase 1. Det vil ikke stilles krav til
kommunal medfinansiering i fase 1. I fase 2 vil det være aktuelt med kommunal
medfinansiering. Dette kan inkludere kommunal egeninnsats.
Det
vil bli lagt opp til en enkel underveisrapportering. Dette vil bli nærmere
omtalt i tilskuddsbrevene.
9.
Kontrolladgang og reaksjoner
Departementet
kan føre kontroll med at midlene benyttes etter forutsetningene som er fastsatt
ved Stortingets behandling og spesifisert i regelverk og tilskuddsbrev, jf.
Bevilgningsreglementet § 10. Departementet kan be om ytterligere redegjørelse
og dokumentasjon dersom departementet anser det som nødvendig for å fastslå at
midlene har gått til å oppfylle formålet med ordningen.
Midlene
betales i flere rater etterskuddsvis, basert på dokumenterte utgifter. Dersom
tilskuddet ikke benyttes i tråd med forutsetningene og krav i regelverk og
tilskuddsbrev , kan departementet kreve hele eller deler av tilskuddet
tilbakebetalt, stanse fremtidige utbetalinger.
10.
Fylkeskommunens og statsforvalters roller
Departementet
vil invitere aktuelle fylkeskommuner og statsforvaltere til å delta i en ressursgruppe for ordningen. Her vil særlig veiledningsrollen overfor deltakende kommuner være tema, herunder kartlegging av muligheter, kostnader og mulig samarbeid mellom relevante sektorer og deltakende kommuner i de enkelte avtalene.
Som
del av utprøving av ordningen vil departementet i tillegg invitere aktuelle
fylkeskommuner og statsforvaltere til å samarbeide om deres roller og bidrag
til fase 2, herunder deres bidrag til innholdet i eventuelle avtaler.